Podpora cyklistiky vyžaduje politickou odvahu, protože žádná „neviditelná ruka“ rozvoji alternativní dopravy nepomůže

přidáno: 19. 8. 2014 2:08, autor: čssd Praha   [ aktualizováno 26. 8. 2014 13:39 ]
Michal TobrmanPřed několika měsíci jsem navštívil dvě velká města, Berlín a Tel Aviv, a shodou okolností je v obou těchto městech dostupný systém veřejného půjčování kol. Funguje? Odpověď zní jednoznačně ANO. Otázkou je, zda by tento systém fungoval i v Praze.

Praha je kopcovitá – pořád tady prší – kola jsou nebezpečná. Nebo – méně aut v ulicích – živější město – zdravý duch ve zdravém těle.

Cyklistika by se v Praze měla samozřejmě podporovat, stejně jako útlum dopravy v centru města. Není to však jednoduché a vyžaduje to politickou odvahu, protože žádná „neviditelná ruka“ rozvoji alternativní dopravy nepomůže. Za posledních několik let se situace mírně zlepšila, přesto tímto tempem potrvá ještě hodně dlouho (několik desetiletí), než se Praha zařadí mezi moderní města.

Pokud nechcete jezdit do kopce, objeďte ho. Pokud nemáte kolo, půjčte si ho. Systém půjčování kol musí jít ruku v ruce s rozvojem cyklostezek a cyklocest. Pokud na kolo nemůžete nebo je v Praze sněhová kalamita, využijte MHD. Řešení existují, jde především o to chtít. Klíčovou otázkou ovšem je, pro koho je město.Pro auta? Pro kola? Nemělo by být především pro lidi?

Zdá se mi, a je to škoda, že se lidé v Praze příliš neznají. Sousedé se každodenně navzájem míjejí, a přesto o soběnic nevědí. Chtělo by to častěji uzavřít ulice, ať se můžeme svobodně projít a u stánku s občerstvením postát, popovídat si a seznámit se. Příště až pomůžete paní s nákupem, budete díky tomu možná vědět, že se jmenuje Kolová.